kareltelindert.reismee.nl

6. Onze draai gevonden

We zitten nu ruim anderhalve week in Zambia en voelen ons erg thuis. Thuis in het land en bij de Zambianen, in het vrijwilligershuis, maar zeker ook in de projecten waarin Lies en ik werken.

We leven midden in de community. Eenmaal de poort uit van het vrijwilligershuis worden we doorlopend aangesproken door menen die ons steeds beter gaan kennen en ons steeds meer over zichzelf, over de gemeenschap en over het land vertellen. De jongeren met wie we spreken zijn verrassend open. Rode draden zijn vreedzaam samenleven, armoede, werkloosheid en incomplete gezinnen als gevolg van de kaalslag door aids.

Toch zijn de Zambianen geen klagers. Geregeld verwachtte ik na weer een aangrijpend verhaal aangeklampt te worden met verzoeken om hulp en in ieder geval om geld om de komende dag door te komen., maar dat gebeurde niet. Ze hopen me de komende dagen nog eens te zien en dan wat meer van ons te horen over Nederland.

De buurten waarin we werken zijn ronduit smerig. Omdat overtollige spullen en lege plastic flessen gewoon weggegooid worden leven ze als het ware op een grote vuilnisbelt, waar alleen het eigen erf krampachtig schoongehouden wordt. De publieke ruimte is vervuild en een vuilnisophaaldienst is voor de gemeente een onhaalbare luxe. Het stinkt en ritselt van het ongedierte.

Project Karel

Ik heb weer last van een ontsteking in mijn schouder waardoor ik moeilijk kan mountainbiken. Ik loop daarom naar mijn project in het gehucht Ngwenya. Dat is ongeveer drie kwartier lopen, maar een genot zo ’s ochtends om een uur of kwart over acht. Het is dan nog niet zo heet en er zijn veel mensen op straat. Als ik bij mijn project “Tutalike, live begins “ aankom groet ik alle al aanwezige cursisten met ‘Hello buzzy bees’, verwijzend naar de mascotte die ik de groep heeft meegegeven (een knuffel in de gedaante van een bij, gebreid door Turid). Good morning, Karel klinkt het dan enthousiast in koor terug. Ik ben thuis.

Leuk is het te merken dat er zich inmiddels vier jongens van een jaar of 18 hebben aangesloten bij het breiproject. Ze zien de mogelijkheden van het aanleren van deze nieuwe vaardigheden. Ze zijn leergierig, ambitieus en zitten vol energie. Ze worden in hoog tempo door de andere vrouwen bijgeschoold en dat vinden de oudere vrouwen ook weer prachtig. De groep heeft de machines inmiddels aardig onder controle en alle basisvormen hebben ze onder de knie. De eersten hebben hun werkstuk (een schooltrui voor een kind van 6) af. Vrijdag loopt de cursus af.

We hadden over belangstelling van de pers (krant en tv) al niet te klagen. (Zie foto) Ook het ministerie van ontwikkeling heeft ons ontdekt. Zij hebben toegezegd de certificaten te zullen uitreiken aan de geslaagden. Dat gaat op zich weer meer pers genereren. In het volgende blog hierover meer.

Project Lies

Soms kan ik een dagdeel helpen bij de apotheek van de kliniek; (daar zorg ik voor de voorraad medicijnen), maar meestal wordt ik ingezet bij de begeleiding van zwangere vrouwen en jonge baby’s. Deze moeders krijgen eerst een soort les over hoe je met je lichaam om moet gaan; wat je moet eten als je zwanger bent, hygiëne, hoe je voor je baby moet zorgen en vooral gezinsplanning. Ik begrijp er niet veel van want de voorlichting gebeurd in hun eigen taal. Daarna komen ze bij mij en ga ik de moeders of het kind wegen, de bloeddruk meten van de moeder en de lengte van de baby’s meten. Het is echt heeeeeeel leuk werk. Met die gegevens gaan ze door naar de dokter. Vandaag mocht ik bij de onderzoeken kijken van zwangere vrouwen; hoever ze waren in de zwangerschap (meten van de buik met een centimeter), hoe de baby ligt en luisteren naar de hartslag. Later mocht ik het zelf doen, onder toezicht natuurlijk. Bij 1 moeder was er een verrassende ontwikkeling; ze zei dat ze 7 maanden zwanger was maar het bleken al 9 maanden te zijn. We moesten er allemaal erg om lachen.

De verpleegsters zijn allemaal erg relaxt en hulpvaardig. Ik heb daar ook al een paar mensen een leesbril kunnen gegeven. De ene verpleegster had maar 1 pootje aan de bril en deze viel steeds van haar neus af, een ander had een moeder en een tante die………. Nog niet eens zo makkelijk hoor onze leesbrillen want hun neuzen hebben vaak een wat andere vorm dan de onze. Ik kan daar werken met m’n eigen kleren aan; dus geen lange wikkelrok (kan ik ook niet mee fietsen), maar ze hebben me er wel een keer in gezien en deze rok is al geclaimd door een zuster. (stof gekregen van Tanja uit Indonesië)

Het wordt hier met de dag heter; gisteren was het al 34 graden. Het terugfietsen is de zwaarste klus van de dag. (berg op en de hitte). Soms loop ik gewoon lekker een stuk. Een heerlijk vooruitzicht is ook het eten hier. 2 keer per dag een warme maaltijd en altijd groente er bij. Heel gevarieerd.

Wordt vervolgd.

Reacties

Reacties

Ger

Ha Karel en Lies, geweldig om langs deze weg een beetje deelgenoot te zijn van jullie dagelijkse leven in Zambia.
En wat mooi dat jullie dit doen!

Mark en meiden

Tof! We krijgen een steeds beter beeld van het leven en de projecten daar. Veel plezier!
Gr en kus.

Cecile

Ha Karel en Lies
Goed te lezen dat het brei project goed loopt! Is de bij gebreid door Turid Butter? Ik weet dat zij zeer vaardig daarin is!
Dat de pers betrokken is bij het project is denk ik alleen maar positief.
Mooie foto van jou Lies met het kindje, een droppie! En wat een andere leefomstandigheden dan in het rijke Nederland... Alle succes met jullie werk, goed te lezen dat jullie genieten! Groetjes Cecile Smit-Bleeker

irma gijsbers

Hoi Lies en Karel,

Goed te horen dat het goed met jullie gaat in Zambia.
Optimistische verhalen van zowel Karel als Lies.
Mooie foto's! Aandoenlijk de foto met Lies en het babytje!
Wensen jullie sterkte waar nodig (ook met het warme weer)
Hartelijke groeten,
Chris en Irma

Nico te Lindert

Wat een mooie verhalen weer pa en ma. Het is wel duidelijk dat het werk niet vanzelf gaat. Het moet wel leuk zijn om na een week ongeveer echt meer thuis te komen daar. Dat je de mensen leert kennen en dat je zo langzamerhand geen vreemde meer bent voor elkaar. Ik hoop dat het weer niet te warm is/wordt voor jullie en dat de plezier in het werk alleen maar blijft. Groetjes, Nico

Henk

Hoi Lies en Karel,
Wat leuk om zo jullie te kunnen volgen. Leuke projecten ook. Je ziet hoe snel je wordt opgenomen door de gemeenschap! Goed om te lezen.
veel plezier en succes.

Bertie en Ineke

Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie. En wat fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de mensen daar.Lieve groetjes van ons.

Teki

Ik heb jullie belevenissen met veel plezier gelezen. Mooi dat jullie zo veel kunnen doen en jullie zo thuis voelen.
Geniet ervan en nog een hele fijne tijd , liefs teki

martinsevink@gmail.com

Hee Lies en Karel,

Nou het gaat niet vanzelf daar, jullie doen er erg veel voor als ik jullie verhalen lees. Maar als je dan de resultaten en de tevredenheid van de mensen waarneemt zegt dat heel veel! Succes met alles !

Martin en Kolien.

Neeske

Hallo Karel en Lies,

Fijn te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben en genieten èn dat alles naar tevredenheid verloopt.
Geniet ervan en veel succes!

Gerry en Neeske

Glen en Nettie

Hoi Karel en Lies, zo waardevol de warmte van de mensen, kunnen ons goed voorstellen dat jullie daar van genieten. Sneu van je schouder, wordt je daaraan geholpen? Mooie fotos! Goed om te lezen dat jullie van het eten genieten, heb je ook al van een goed wijntje kunnen genieten Karel? Oh ja even iets anders ik (Glen) kreeg van de week een feliciatiebericht (ivm mijn verjaardag dat is in juni) van Karel, dank overigens daarvoor. Om een of andere reden vertrouwde ik dat bericht niet dus ik heb geen reply gestuurd. Ff checken of jij idd bericht hebt verzonden anders is er iets aan de hand?? Wij kijken uit naar jullie volgende verhalen, sterkte met de schouder en geniet samen met elkaar en de "locals", nogmaals chapeau!

karel

klopt wel, Glen. Ik werd`attent door Faceboek op jouw verjaardag geattendeerd :-)

Ronald

Dag Lies en Karel. Mooi om te lezen hoe snel je opgenomen wordt in de gemeenschap. Kan me voorstellen dat het veel voldoening geeft.

Henk en Wies en Doerak

Fijn dat jullie zulke mooie projecten hebben en dat jullie het zo naar de zin hebben.

Jan en Helma

Hoi Lies en Karel, gaaf om zo te volgen waar jullie zo met hart en ziel mee bezig zijn. En aan de foto's te zien is het wederzijds plezier en oogsten. Geniet ervan! Hartelijke groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active